Data powstania
2016
Rodzaj
półrocznik
Wersje językowe
angielski, francuski, włoski
Co zrobisz, jeśli powiem Ci, że jest coś lepszego niż czytanie blogów o perfumach? Nez Magazine to wspaniała podróż dookoła świata zapachów w wydaniu papierowym.
Jeśli Twoje zainteresowanie perfumami zamyka się na szybkim przeglądaniu opinii innych, ten artykuł pewnie Cię nie zainteresuje.
Natomiast jeśli lubisz słuchać o zapachach, interesuje Cię ich historia, zależności, konotacje i masz w sobie ciekawość poznania mechanizmów, którymi kieruje się branża perfumeryjna, zapraszam Cię do odkrycia magii Nez Magazine.
To francuskie czasopismo jest wydawane 2 razy w roku i możesz je kupić w trzech wersjach językowych: po angielsku, po włosku i po francusku.
Wersję angielsko i francuskojęzyczną znajdziesz w perfumeriach GaliLu w Warszawie, Gdańsku i Krakowie lub na jej stronie internetowej z możliwością wysyłki.

Nez Magazine powstało dzięki współpracy najbardziej cenionego portalu o perfumach we Francji - Auparfum - z innymi blogami poświęconymi ich tematyce: Poivre Bleu, Grain de musc, Dr Jicky and Mr Phoebus, Flair, MusqueMoi.
Jednak w zespole redakcyjnym Nez Magazine zrzesza nie tylko blogerów. Są w nim także historyka perfum, perfumiarza, specjalistę języka węchowego, semiologa, dziennikarzy i wykładowców uniwersyteckich. Wszystkich łączy wielka pasja do perfum.
Co jest zatem niezwykłego w Nez Magazine?
Zanim szczegółowo zajmę się sednem, wspomnę o kwestii prozaicznej, która jednak sprawia mi wiele przyjemności.
Chodzi o jakość wydania
Czy masz czasami tak, że otwierając książkę, nie chcesz jej od razu czytać, tylko masz ochotę najpierw ją powąchać, poprzeglądać obrazki i poczuć gładkość stron? Skupiając się na jakości wydania Nez Magazin można stracić poczucie czasu i odsunąć uwagę od treści.

Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to grubość stron - są naprawdę imponujące. Dokładność i wysoka jakość druku oddaje piękno licznych fotografii i ilustracji. Nez Magazine jest dopracowany w każdym punkcie.
Najlepszym przykładem na to jest fakt, że kiedy otwierałam numer 3 wypadła z niego niewielka, różowa kartka z nadrukowaną choinką samochodową, która po zadrapaniu miała zapach asfaltu.
Nez Magazin oferuje wyjątkową treść
Oprócz pięknej powierzchowności wydania, w środku znajdziesz dziesiątki wyjątkowych artykułów. Każdy numer ma około 150 stron w formacie prawie A4.

Od rozpoczęcia projektu w 2016 roku do końca 2022 roku powstało:
- 13 numerów magazynu;
- 14 numerów specjalnych "NEZ The Naturals Notebook" poświęconych poszczególnym naturalnym komponentom perfum;
- 3 numery poświęcone największym perfumiarzom współcześnie - Dominique Ropion, Mathilde Laurent i Jean-Claude Ellena;
- Wielka księga perfum, która uchyla rąbka tajemnicy najlepiej strzeżonych tajemnic perfumerii;
- Publikacja "Od rośliny do esencji", która opowiada o roślinach urzywanych w perfumerii, ich producentach, perfumiarzach itd;
- Publikacja "Sentir Ressentir. Parfumeurs, odeurs et émotions", która porusza kwestię zapachu w całej jego złożoności.
Ja mam 2 numery magazynu, dlatego mogę zdradzić, co znajdziecie w środku. Chociaż każdy z nich jest poświęcony innemu zagadnieniu, czasopismo nie zmienia swojego układu:
- 'The nose of...' to część poświęcona osobom wykonującym zawody pośrednio związane z perfumiarstwem - ilustratorzy, autorzy, architekci itd.
- 'Icons' to ulubiona część większości czytelników. Opowiada o inspiracjach zapachowych największych ikon muzyki, sztuk wizualnych, literatury, naukowców... To właśnie tu dowiesz się co zainspirowało Kurta Cobaina do napisania piosenki "Smells Like Teen Spirit".
- ‘Odorama’ omawia surowce, które wchodzą w skład perfum. Dowiesz się wszystko o konkretnych nutach zapachowych, ale też o rodzajach zapachów - na przykład w numerze 6 znajdziesz artykuł o perfumach sportowych, a w numerze 3 o zapachach związanych z podróżą samochodem.
- ‘Connections’ łączy perfumy z innymi dziedzinami sztuki, życia, pasji. W tej części ukazał się między innymi list otwarty do młodszego perfumiarza napisany przez ikonę perfumerii, Jeana-Claude'a Ellenę.
- ‘Magazine’ to ogólne artykuły poświęcone perfumom. Przyjrzysz się trendom poszczególnych dekad, przeczytasz wywiady, odwiedzisz fantazyjną perfumerię i przeczytasz o szczegółach uprawy roślin, które znajdują zastosowanie w perfumerii.
- ‘Special Feature’ to sekcja z materiałami związanymi z tytułem każdego numeru. Na przykład numer 3 to The Sex of The Scent, dlatego w tej sekcji omawia się płeć zapachu, historię męskiej perfumerii, uwodzenie zapachem, chemię wpływającą na atrakcyjność itd.
- ‘Perfume pages’ to zarówno omówienie zależności między perfumami i kulisów branży perfumeryjnej, jak i przybliżenie profili marek produkujących perfumy.
Nez Magazin zanurza się w historii i sztuce, opowiada o nauce i procesie tworzenia, omawia komponenty, odwiedza miejsca związane z perfumami, a co najważniejsze - oddaje głos twórcom i osobom związanym z tworzeniem perfum.
Wszystko to przelane na papier brzmi na tyle ciekawie, że naprawdę trudno się oderwać od lektury. A ponieważ artykuły są obszerne, czas czytania jednego numeru, to przyjemność rozciągnięta nawet do tygodni!
Najbardziej podoba mi się to, że Nez Magazin jest napisany z humorem i dystansem. Po przeczytaniu dwóch numerów byłam pod wielkim wrażeniem ogromu wiedzy, ale też wyobraźni autorów.

Duże wrażenie zrobiła na mnie seria artykułów ‘The fantasy perfumery’, gdzie autorka Lea Walter dopasowuje perfumy do znanych osobistości (prawdziwych lub fikcyjnych) z różnych dekad i środowisk.
Te artykuły mają w sobie tonę uroku, humoru i słodyczy. Nie mówią przecież o faktach, tylko pozwalają nam powąchać Agathę Christie, Muhammada Aliego, czy Indianę Jonesa!
Przyznam, że chociaż cena jednego numeru to 99 złotych, to naprawdę warto wydać tę kwotę dwa razy w roku. Takich artykułów nie znajdziecie na żadnym blogu i w żadnym innym czasopiśmie.
